Det skyldes delvis, at vi ikke var gode nok til at specificere vores krav helt præcist. Men en del af årsagen ligger også hos leverandøren, der måske havde lovet mere, end de kunne holde. Og vi havde ikke tilstrækkelig erfaring med it-indkøb til at stille de rigtige spørgsmål og krav,” fortæller Thomas E. Pedersen, som er formand for DFR. “Derfor besluttede vi, at når vi igen skulle foretage indkøb af et it-system, var vi nødt til at have hjælp til processen – og hjælpen skulle komme udefra, være helt uvildig og have indgående viden om markedet og erfaring med indkøb af it,” siger Thomas E. Pedersen.
Uvildig it-rådgivning søges
Hvordan finder man sådan en rådgiver? “ Vi kender ikke særlig mange it-rådgivere, så vi søgte faktisk bare på ’uvildig it-rådgivning’ på Google. Så dukkede KonsensIT op sammen med et par andre virksomheder. De virkede troværdige og havde gode referencer, så vi valgte at tage et møde med dem.
“Vi havde med det samme tillid til, at de vidste, hvad de havde med at gøre. De har den viden om markedet og erfaring med kravspecifikationer, som vi ikke selv har.Vi besluttede derfor, at der var basis for et samarbejde,” siger Thomas E. Pedersen.
Da KonsensIT kom på banen, udfordrede de som noget af det første DFR til at tænke over en lang række ting. Der blev kigget indgående på organisationens behov og defineret præcis hvilke krav, der skulle stilles til en fremtidig leverandør.