It-chef Mikkel Arp – Lyngby Taarbæk Kommune
Lyngby-Taarbæk Kommune skulle i begyndelsen af 2016 til at implementere en ny netværksløsning, som skulle binde alle kommunens 107 skoler, institutioner og andre lokationer sammen via kommunens egen fiber-infrastruktur. Kommunen ønskede selv at stå for driften af løsningen, da det giver større fleksibilitet, og man råder over kompetente it-kompetencer internt i kommunen. Mikkel Arp, som er it-chef i kommunen, ville egentlig helst undgå at sende entreprisen i udbud, da det ofte er forbundet med et stort arbejde for kommunens folk. ”Ofte ender man med at få klager efterfølgende fra udbydere, der føler sig uretfærdigt behandlet, og som vil gøre indsigelser mod købsbeslutningen,” siger Mikkel Arp.
Placering af ansvaret er vigtigt
Den nærliggende løsning var derfor, at lade kommunens interne it-medarbejdere selv håndtere processen og købe ind hos de leverandører, de plejer. ”Vi har tidligere benyttet KonsensIT som leverandør og rådgiver og har gode erfaringer med samarbejdet. Derfor var vi naturligvis lydhøre, da de fortalte os, hvordan et udbud kunne udarbejdes, så processen forløb problemfrit. De lagde desuden vægt på, hvor mange penge, der kunne spares ved at lade én leverandør få hele entreprisen.
Det ekstra arbejde, man lægger i at finde én leverandør i udbudsfasen, kan ofte vise sig at være godt givet ud, fordi ansvaret efterfølgende kan placeres ét sted, og man som kunde ikke ender som kastbold mellem flere leverandører, hvis der opstår problemer.
Takket være KonsensIT’s indgående viden om udbud, blev der faktisk ikke noget ekstra arbejde for os,” fortæller Mikkel. ”KonsensIT sikrede, at udbudsmaterialet blev udarbejdet, så det stod helt klart, hvad kommunens behov var, og hvordan tilbuddene ønskedes udformet.