Kommunal it er ofte meget kompleks. Dels fordi det handler om mange systemer med mange lokationer, og dels fordi der ofte er mange interessenter at tage hensyn til. Da Aalborg Kommune stod overfor at skulle sammenlægge kommunens netværk, valgte man derfor at søge hjælp fra eksterne rådgivere. Dels fordi man ønskede at få en uvildig vurdering, men også for at være sikker på at få et fuldstændigt og professionelt overblik over alle elementer i en sammenlægning.
Hos Aalborg Kommune har netværksdriften hidtil været opdelt i to dele, administrationen i ét netværk og skolerne i et andet. Netværkene binder kommunens i alt 800 lokationer sammen. Det vil sige, at der er mange forskellige brugere og interessenter, der skal tages hensyn til.
Kommunen har i alt syv forvaltninger med hver sin it-chef, som i dag ’køber’ fælles it-ydelser leveret fra borgmesterens forvaltning under borgmesteren. For at lette processen og gøre tingene på den mest effektive måde blev det foreslået, at driften af netværket skulle samles og styres fra centralt hold. “Det var vigtigt, at vi på den ene side fik afgrænset projektet, så vi kunne præcisere projektets omfang, og på den anden side var det også vigtigt, at vi sikrede os, at strategi og målsætninger var helt på plads, og intet blev glemt.
Teknisk viden og økonomisk overblik
Aalborg Kommune havde tidligere brugt konsulentfirmaer til ekstern rådgivning i forbindelse med it-projekter – men desværre uden den helt store succes.
“Vi var altid endt med nogle lidt overfladiske rapporter, der manglede den indgående tekniske viden om it-projektet. Det betød, at der var for mange løse ender i rapporterne. Man kunne ikke færdiggøre regnestykket og være sikker på, at budgettet holdt stik på baggrund af rapporterne. KonsensIT besad præcis det rigtige mix af it-viden helt ned på teknikerniveau, og samtidig havde de også den fornødne økonomisk indsigt, det kunne gøre projektet til en succes. Det betød, at vi fik udarbejdet en rapport, der var praktisk anvendelig for os,” siger Preben Selgen Pedersen.