At vælge ny teleløsning er en udfordring. Men at vælge ny teleløsning til 240 individuelle ejendomsmæglerbutikker og deres omkring 1600 brugere er en nærmest uoverskuelig opgave. Men det var virkeligheden, da EDC-kæden valgte at skifte deres eksisterende teleløsning ud med en ny, der skulle dække alle kædens butikker og flere hovedkontorer. Sonny Silva, som er kædens it-drifts- og supportchef valgte derfor at hente hjælp udefra til at definere behov og krav. På den måde fik man både overblik og samtidig optimeret udbudsprocessen.
Hos ejendomsmæglerkæden EDC stod man overfor at skulle vælge en ny teleløsning bestående af mobil- og fastnettelefoni samt netværksforbindelser, da den gamle aftale stod til udløb. Behovene havde også ændret sig, og der var elementer i det gamle set-up, der ikke længere fungerede optimalt. Nogle år tidligere havde kæden været ude i en lignende øvelse, men her havde det primære fokus været at sikre en økonomisk fordelagtig løsning.
Slå en streg i sandet
Denne gang ville man gerne vægte andre elementer højere og vælge den løsning, der bedst matchede kravene på alle parametre. “Det er en meget kompleks opgave at vælge ny teleløsning til en organisation som vores. Der er mange interessenter, der skal høres, og der er mange forskellige behov, der skal tilgodeses. Det var vigtigt, at løsningen var fleksibel, så de enkelte butikker selv kunne vælge til og fra blandt de tilbudte ydelser. Nogle butikker har fx brug for en omstilling, mens andre gerne vil have tilknyttet en række mobilnumre. Vi ville slå en streg i sandet og have bud på en helt ny løsning. Derfor syntes vi, det var nødvendigt at gå bredt ud og se, hvad markedet kunne byde på. Vi valgte at indhente tilbud fra en række udbydere – seks blev det til i alt”, siger Sonny Silva, it-drifts- og supportchef hos EDC.
Mulighed for delleverancer
Hos EDC-kæden skal it-driften fungere på alle tider af døgnet, så mæglere og kunder kan få adgang til informationer. Det betyder, at kædens egne it-medarbejdere er fuldt beskæftiget og derfor ikke har mulighed for at afse ressourcer til at gennemføre en så stor udbuds-runde.