IT er mere end bits n’bites
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens 550 medarbejdere fordelt over fire forskellige geografiske lokationer; Ribe, Bornholm, Viborg og København, manglede ressourcer til at klare den daglige drift i it-afdelingen. De faste medarbejdere var ofte pressede og havde svært ved at bevare overblikket.
I forbindelse med en it-audit blev det derfor besluttet, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens interne it-afdeling skulle outsources til Statens IT. Det ville betyde, at de otte faste medarbejdere og afdelingens elev fysisk ville blive flyttet til Statens IT og komme til at sidde et andet sted. Samtidig skulle Færdselsstyrelsen, der var flyttet til Ribe, skilles fra. Så der var rigeligt med omvæltninger til at beskæftige en langt større it-afdeling, end den man rent faktisk havde til rådighed. Det blev besluttet at hente hjælp udefra i form af en ekstern konsulent, der kunne hjælpe med den daglige it-drift.
It-ændringer kræver mod
“Jeg var specifikt på udkig efter en person, der ikke bare skulle sørge for, at it-driften fungerede til punkt og prikke. Vedkommende måtte også gerne selv tage initiativ til at løfte vores normale processer og rutiner, hvor det var muligt. Jeg var ikke på udkig efter en decideret udvikler, men derimod en person, der ville tage affære, hvis vedkommende så en mulighed, der kunne lette eller forbedre vores arbejdsgange. Det kræver nogle gange mod at fortælle en organisation, at en fast indarbejdet procedure kan gøres på en smartere og mere effektiv måde. Samtidig forventer jeg naturligvis, at vedkommende også har løsningen på, hvordan en ny alternativ procedure skal se ud,” siger Michael Terpe, som er teamkoordinator for it-drift hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.